Skip to main content

Travis Watson : Oz factor 現象や missing-time、意識変容体験は UFO/Bigfoot/ポルターガイスト現象 で共通している

· 26 min read

前置き

Travis Watson が

  • UFO
  • Bigfoot
  • ポルターガイスト現象

といった全く異なった領域において、

  1. Oz factor 現象
  2. missing-time 現象
  3. 意識変容体験

という共通する要素が含まれていると指摘している。こういった俯瞰した観点は他の UFO/オカルト 研究者/マニア には乏しいので重要。

彼は 1-3 という共通要因を発見し羅列しているが、まだ

  • 3 の意識変容、つまり一時的意識障害が他の全ての発生要因になっている

という理解には至っていない。

私は

  • (一時的)意識障害こそが全ての謎を解く鍵となっている

と判断している(*1)。

(*1)

その(一時的)意識障害には、稀にある種の ESP が伴うので事態がより複雑怪奇な様相を呈しているようだ。

  • なぜ脳における一時的意識障害(=日常的意識状態からの逸脱)が ESP の発生頻度を上げるのか?
  • 現代の科学のモデルをどのように拡張すれば ESP 現象が説明可能となるのか?

については今後の課題。

FasterWhisper AI(large-v2 model) + DeepL(2024-07 model)

そして、あなたは、メルドラムのリストについて休憩前に話しましたが、サスクワッチ・カナダのものを基にリストを作りましたね。そして、まず最初に静寂から始まり、それは確かに頂点捕食者がその地域にいることを示すサインになり得る。 (00:58:51)

でも、ジェニー・ランドールの「オズ・ファクター」ともうまく一致する。そうそう。もし頂点捕食者、つまりサスカッチに間違いなく該当するような生き物がいる場合、私がこの生き物について学んだことを考えると、その地域の音は弱まり、その地域の生き物は基本的に隠れてしまいます。 (00:59:17)

でも、静寂について話し始めると、私が静寂と呼んでいるものは、正式な呼称ではありません。私がそう呼ぶことにしたのは、それが、超常現象の分野全体にわたって、非常に多くの異なる事件の要因となっているからです。これは、ジェニー・ランドールが「オズ・ファクター」と名づけたものです。ジェニー・ランドールはイギリスのUFO研究家です。彼女は、ある工場で調査をしていました。そこでは、警備員が、非常に典型的な、ほら、光り輝く、構造化されたUFOを目撃したのです。 (01:00:12)

そして彼女は、彼のこの出来事の説明の中で、いくつかのことが、前兆のようなもの、あるいは彼に現れた現象に付随するもののように思われることに気づきました。そのひとつは、何かが起こりそうな予感です。

(01:00:37)

それから、時間の歪みもあって、長い時間が過ぎたと思ったら実は短かったとか、その逆もあります。 (01:00:44)


そう。そしてもちろん、一番大きな時間の歪みは、今で言う「ミッシング・タイム」です。 この場合、彼女は、UFOの目撃談によく見られる現象があることを発見したと話しています。それはまるで、突然、すべての音が消され、ほとんど完全に無音になる空間に足を踏み入れたような感じだった。 (01:01:19)

周りで何かが起こっていても、何が起こっているのかよく聞こえない。この静寂は、サスカッチの事件でもよく見られますが、森の中を歩いていて、見られているような気がして、突然、静寂が襲ってきます。そして、自分は普通の現実から一歩踏み出してしまったんだ、というような、はっきりとした感覚があるんだ。 (01:01:45)

そうだね。もしあなたがカルロス・カスタネダのファンなら、彼の本の中で、彼は、突然、非日常的な現実の状態に入った、みたいなことをしきりに言っていますよね。 そうだね。そしてそれは、人々が抱く感覚とよく似ているんだ。静寂が訪れ、自分がもうカンザスにいないような感覚に陥るんだ。 ランダルが指摘しているように、これはUFO事件でよく見られますが、超常現象の伝承を全体的に調査し始めると、サスカッチ事件でも見られるようになります。 (01:02:22)

犬男事件ではあまり気がつきませんでしたが、そういうこともあるのでしょう。 UFO事件や、その他、ポルターガイスト現象でも見られます。だから、その、その、別の、その、別のつながりがあるんです。 (01:02:50)

このようなクラスBの出会いがあります。ハイキングをしてたんだ。すべてが素晴らしかった。青い鳥が鳴いていた。でも突然、何もかもが静かになった。そう。これは通常、何かが起こる前兆なんだ。ポルターガイストのケースでも同じことが起こりますが、この種の祟りの被害者となった人たちは、実際に、監視されていると感じる経験をすることがあります。 (01:03:24)

大混乱に陥る前に、基本的に、音が小さくなったような感覚を覚える。家の中で何かが動き出したりするんです。でも、そのつながりを見るには、実際に十分な距離を置く必要があるんだ。 そうですね。オズ効果を経験したことはありますか? そうだな。そうだな、どう説明するのが一番いいかな? (01:03:53)

私は、えーと、えーと、魔法のような働きでそれを経験したことがあります。そうですか。基本的に、神聖な空間を作ると、その効果がその場所に降りてくるんです。他の人と一緒にワークをしていると、時々、すべてが本当に静かになるんだ。神聖な空間から抜け出すまで、何も聞こえないんだ。 (01:04:32)

その神聖な空間を取り払うんだ。そのようなことを作り出すのは、意識の変容でもあることを示唆しています。 (01:04:41)


はい。脳波の状態と関係ないのかな? そうだね。もし、脳波が突然、別の、別の意識レベルにシフトしたのでないなら、ほら、私たちは彷徨っているんだから、ほとんどの時間、みんなベータで、考えて、やって、こんなことをやっているんだ。 (01:05:01)

それに、たとえ座って、自分の好きなテレビ番組について空想していたとしても、脳の状態は変わるんだ。 そうそう。 森の中を歩いているとしよう。そして突然、「ああ、ここも静寂を見た場所だ」と思ったとする。 (01:05:26)

それについては後で話すよ。そして突然、ある種のエネルギッシュな領域に入り、脳波がシフトする。そうすると、突然心が消えて、静寂に包まれるんだ。ああ、待てよ、何か注意を払わなければならないことがある。 (01:05:48)

そうだ。そうだ。だから、つまり、それは完全に可能なんだ。沈黙を経験した他の時は、時々、思い出す前に話さなければならないことがあるんだ。 そうだね。アリゾナに10年以上住んでいて、そこでハイキングにかなりの時間を費やしたんだけど、スーパースティション山脈でハイキングをする機会があったんだ。そうだね。アパッチ族の言い伝えでは、そこはエナヒン族、彼らの雷神の故郷だった。 (01:06:24)

そして、スーパースティション山脈には、あまり行きたくないような場所もあります。私は普通のトレイルを歩いていました。実際にトレイルを歩いたんだ。 藪漕ぎとかではなかったんだけど、トレイルから少し外れて、渓谷に迷い込んで、2歩くらいその渓谷に入ったら、突然、私の知覚では、暗くなって、周りが静寂に包まれた。そして、自分がそこに歓迎されていないということも、はっきりと経験したんだ。 (01:07:00)

さて、何人かのデファイとは違って、私はこう言った。 と言って、2歩後ろに下がり、振り返ってその場から立ち去った。 そして渓谷から出るとすぐに、すべてが元通りになった。 そう。だから、その、もし僕が、そのエリアに押し入ってたら、とても恐ろしい経験をしたんじゃないかと思うんだ。 (01:07:26)

たぶん、あるいは、もっと激しくなって、そのまま消えてしまったかもしれない。だって、私がそういうことをしたとき、そうなったんだもの。つまり、わからないんだ。 (01:07:35)


うん。このエネルギーは、私のエネルギーと調和していないから、ここは私にとってベストな場所ではないかもしれない。 だから、私が歓迎される別の場所に行くわ。 (01:07:58)

そうだね。ええ、でも、そうです。ちょっと思い出すのに時間がかかったけど。 でも、もしパトロンになったら、そのことについて話すかもしれません。あなたのリストには、草むらで動く音も含まれていますが、これは動物が発すると思われる音ですが、ポルターガイストが発する音でもあります。 (01:08:22)

ポルターガイストは壁の中で音を出したりします。壁の中で音を出すんだ。足音が聞こえる。階段を上り下りする音がする。ポルターガイストの典型的な 兆候の1つだ それを屋外に置き換えてみると、その力が森を彷徨っているときに何が起こるかというと、二足歩行をするようになるんです。 (01:08:49)

枝が折れる。森の中に何かがいることを示すようなことが起こるんだ。 そうだ。二足歩行と思われる重い足音がする。ポルターガイストは間違いなく足音を立てる。 そうそう。そうだ。ポルターガイストの典型的な兆候です。 (01:09:12)

何度、幽霊が出るという話を聞いたことがある?その兆候の一つは、誰かが階段を上り下りすることだった。 超常現象の典型的なものだ。サスカッチ側の人間が超常現象を見たら、そう思うだろうね。 (01:09:34)

でも、もちろん、物理的な生き物でなければならない。そうだね。そうだね。そして最後に、もちろん、構造物や巣、アイテムや木のサスペンションです。 さて、これに関して興味深いのは、まず第一に、サスカッチがこれらを作っているのを実際に見た人はいないと思います。 (01:09:56)

第二に、私たちがある場所に行くと、人々が、ああ、これはサスカッチに違いないと言う理由の一つは、このようなことは、人々がこのような生き物を見たことがある地域で起こる傾向があるからです。そうですね。まあ、好きなように解釈してください。でも、ポルターガイストの言い伝えをひっくり返せば、環境を変化させることに興味がある存在ということになる。

▼文字起こし 原文 展開

And, uh, you made a list based on, uh, you know, we talked about Meldrum's list before the break, but you made a list based on some of the stuff from Sasquatch Canada. And the first thing you start off with is the silence, which certainly can be the sign of, uh, an apex predator being in the area. (00:58:51)

But, uh, it also matches up very nicely with Jenny Randall's Oz Factor. Oh yeah. I mean, uh, you know, and again, I will stress, um, it's very much the case that if you have an apex predator, which Sasquatch would certainly qualify as, um, given what I've learned about these critters that, uh, you know, the sounds in the, uh, in the area will tend to, uh, to, to be dampened, you know, the critters in the area go into hiding basically. (00:59:17)

Um, but, uh, when we start talking about the silence, what I call the silence, um, that's not anybody's official designation. It's kind of what I decided to call it because it's, it's such a, um, it's such a factor in so many different cases, uh, across the paranormal field. Um, it wires into, um, something that Jenny Randall's dubbed the Oz Factor. Um, she was doing a, uh, Jenny Randall's a UFO researcher in Great Britain, um, UK. Um, she was doing an investigation, um, at a factory where a, uh, security guard had had a very classic, you know, brilliant lights, you know, structured craft UFO sighting. (01:00:12)

Um, and she noticed that, uh, in his description of this event, um, some things, uh, were, uh, seemed to be sort of precursors or things that went along with, uh, the phenomena appearing to him. Um, you know, one of those, those things is, is a feeling that something's going to happen. Um, and then there's, then there's the silence, which we'll talk about here in a minute. (01:00:37)

And then there's also time distortion, uh, where people will believe that a long period of time has passed and it was actually a short period or vice versa. (01:00:44)


Yeah. Um, and of course the, the biggest time distortion is what people call missing time now. Um, but in this case, she talks about how there is this phenomena that, that she discovered that was very common to UFO sightings, where people would talk about, uh, how everything just became quiet. And it was like, uh, they suddenly had stepped into a space where all the sound was muffled and it became almost completely silent. (01:01:19)

Even if there were things going on around them, uh, they couldn't really hear what was happening. This silence descends and you see this, uh, a lot in, in, uh, Sasquatch cases too, where the person's walking through the woods, they have a feeling they're being watched and then suddenly this silence descends on them. And, you know, there's a very definite feeling of, um, you know, I stepped out of, uh, you know, normal reality. (01:01:45)

Yeah. You know, if you're a Carlos Castaneda fan, one of, in his books, he's come, uh, you know, he's constantly saying things like, suddenly I entered a state of non-ordinary reality. Right. You know, um, and that's very much the sensation that people have. There's this silence that descends and they have this feeling that, you know, they're not in Kansas anymore, basically. Um, and you see this a lot in, uh, UFO cases as Randall's points out, but then if you start to do your research in, uh, in paranormal lore across the board, you see it in Sasquatch cases. (01:02:22)

Um, I haven't noticed it so much in dog man cases, but I'm sure that that happens as well. Um, you certainly see it in a lot of, again, UFO cases, um, and other, uh, you know, we see it too in, in, uh, in, in the poltergeist phenomena. So, you know, um, there's, there's that other, uh, there's another one of those connections. (01:02:50)

You know, you have these class B encounters where people are saying, you know, I was walking through the woods. I was taking a hike. Everything was great. The bluebirds were singing, blah, blah, blah. And all of a sudden everything went dead quiet. Yeah. And this is usually a precursor to something more happening. Um, and then you have the same thing happening in poltergeist cases where sometimes, uh, the people who are for one of a better term victims of these kinds of hauntings, uh, actually have the experience of feeling watched. (01:03:24)

They'll have that feeling of muffled sound before all hell breaks loose, basically. Um, and things start moving around their house and so forth. Um, so again, you know, you see the connection there, but you have to actually back up enough to see the connection. Right. And, um, have you ever had the experience before of that Oz effect? Um, let me think. I have, um, in, um, well, let's see, what's the best way to explain this? (01:03:53)

I've had it in, um, uh, magical workings. Oh, okay. Okay. Basically where, um, I've created sacred space and, uh, that effect is sort of just descended on, on the area. Um, I've had people comment on it, um, when I've been doing work with other people that sometimes everything gets really quiet. Um, and you can't hear anything until after you, you break out of that, uh, break out of that sacred space. (01:04:32)

You take that sacred space down. Um, which, which suggests that it could also be an altering of consciousness that creates that, that sort of thing, which would also go along with being able to generate more energy for something to, to work with. (01:04:41)


Yes. Yeah. I have to wonder if it doesn't have something to do with your brainwave state. Yeah. You know, if it's not a sudden shift of your brainwaves into another, uh, another level of consciousness, you know, cause we wander around, we're all beta most of the time and we're thinking and we're doing it and we're doing all this stuff. (01:05:01)

And, you know, even if you sit down and, uh, you know, you're daydreaming about your favorite, um, TV show or something that alters your brain state. Right, right. Now let's suppose that you're walking along, you're out in the woods, la la la, the blue birds are singing and everything is happy and da da da da. And suddenly you enter, oh, this is another place where I've seen the silence. (01:05:26)

I'll talk about that in a minute. Um, and suddenly you enter, you know, an energetic area of some kind and your brainwaves shift, you know, say you drop into an alpha bordering on theta state. That would tend to put you into what I think of as the silence because your mind is suddenly gone. Oh, wait, there's something I need to pay attention to that is not external, it's internal. (01:05:48)

Yeah. Yeah. So, I mean, that's, that's entirely possible. The other time that I've experienced the silence, I, sometimes I have to talk about things before I remember. Sure. Yeah. Um, I, um, I lived in Arizona for over a decade and, uh, I spent a good bit of time hiking there and I had occasion to hike in the Superstition Mountains, which is one of those areas of high strangeness. Yeah. Um, in the, uh, in the Apache, uh, lore, it was the home of the, the Enahin, their, their thunder gods. (01:06:24)

Um, and there are places in the Superstition Mountains you probably just don't want to go. Um, I was out, um, walking one of the regular trails. I was actually on a trail. Um, so I wasn't like bushwhacking or anything, but, um, you know, I got off the beaten trail a little bit and I wandered into a canyon and I took about two steps into this canyon and suddenly it's, in my perception, it got darker and I had that experience of the silence around me. And I also had a very definite experience that I wasn't welcome there. (01:07:00)

Now, unlike some Defy, um, I said, okay, thank you very much for letting me know. And I took two steps backwards and I turned around and I walked away from that area. And as soon as I got out of the canyon, everything went back to normal. Yeah. So, you know, that's, uh, you know, if I had, you know, pushed my way into that area, I rather suspect that I would have had a very frightening experience. (01:07:26)

Maybe, or maybe it just would have gotten more intense and then just gone away. Cause that's, that's what's happened when I've done that stuff. I mean, it's hard to know. (01:07:35)


Yeah. But, uh, you know, I mean, I, I was like walking along and, you know, when, when I have an experience like that, I take it as a, as a sign to, to say, okay, well, maybe this is not the best place for me to be because this energy is not harmonic with my energy. So I'm going to go somewhere else where I'm welcome. (01:07:58)

Yeah. Um, but yeah, so I have had that experience. Um, you know, it just took me a minute to remember. Yeah. I've had it quite a bit, but I'll, maybe I'll talk about that if we do a Patreon, cause I'd like to get your thoughts on maybe some of that. Um, so in your list, that includes sounds of movement in the brush, which again is something you would expect an animal to, to make, but is totally something a poltergeist can do. (01:08:22)

Cause they'll make sounds like in the walls and stuff. They'll make sounds in the walls. You'll hear footsteps. You'll hear things clomping up and down the stairs. Um, you know, I mean, they're, it's one of the classic signs of poltergeist slash haunting activity. Um, you know, so if you take that, you translate it outdoors, what's going to happen when that forces is wandering around the woods, it's going to make bipedal footsteps. (01:08:49)

It's going to have branches breaking. You're going to have all this stuff going on that would indicate to you that there was something in the woods with you. Yeah. And then you have heavy, supposedly bipedal footsteps, which again, poltergeists definitely do footsteps. Oh yeah. Yeah. Just harking back to what I just said, it's just, it's just a classic sign of poltergeist activity. (01:09:12)

You know, how many times have you heard about, uh, you know, haunting where, you know, one of the signs was somebody clomping up and down the stairs. I mean, it's just, it's a classic, classic paranormal thing. And, you know, if people on that side, on the Sasquatch side of things were looking at, you know, these paranormal phenomena, they'd see that. (01:09:34)

But, um, you know, of course it has to be a physical creature because they're not ready for that yet, I guess. Right. Right. And then the last thing, of course, is structures and nests, as well as suspension of items and trees. Now, the, the interesting thing about this is, uh, you know, I don't think anybody's actually seen a Sasquatch making these things, first of all. (01:09:56)

Um, secondly, when we go to, you know, and one of the reasons that people say, oh, well, it must be Sasquatch is because these things tend happen in areas where people have seen these creatures.

音声(1:28:54)

The Forest Poltergeist with Travis Watson: Part 1 - Dec 9, 2023

動画概要欄

Dec 23, 2023 Seriah is joined by Travis Watson to discuss his latest book “The Forest Poltergeist” and numerous related subjects.

(2024-11-05)