1974-09-01, Canada:至近距離から着陸した UFO を目撃した Edwin Fuhr のインタビュー音声
前置き
録音音声はかなり聞き取りづらく、Whisper の文字起こしもあちこちでミスっているほど。
予備知識
一般的な UFO ドキュメンタリー動画の現場再現シーンの信頼度はどの程度? (2015-12-04)
コメント
この動画の中でも
離陸していたと思います。私には15分くらいに思えましたが、実際には15分以上経っていました。 (00:17:44)
と証言している。他の動画でも同様の証言があり、彼は missing-time も経験したらしい。つまり、意識障害を伴っていた。なのでどこまでが意識障害による幻覚なのか、どこまでが現実の光景だったのかその判定には注意が必要。
たとえば、この UFO の底面のパイプに関するスケッチ(他の動画に登場する)は幻覚が反映している可能性がある。
動画(28:47)
Farmer Edwin Fuhr on encountering multiple UFOs in his field in Langenburg, Canada, Sept. 1, 1974
www.youtube.com/watch?v=GtPqc-pNpEQ
動画概要欄
5,900 views Aug 10, 2024 03:02-28:48 Edwin Fuhr interview from 1991 (courtesy of Chris Rutkowski)
Chris Rutkowski: "In 1974, Edwin Fuhr saw several bowl-shaped objects rise up out a field nearby as he was driving his tractor just outside of Langenburg, Saskatchewan. The incident remains one of the most intriguing CE2 trace cases of all time, and the primary investigating RCMP officer still considers it unexplained. In 1991, John Timmerman of CUFOS visited a mail in Yorkton, Saskatchewan, where he had set up the traveling CUFOS UFO display and exhibit. I drove to Yorkton and met Timmerman there. Fuhr had heard the exhibit was coming and met us in the mall. He agreed to be interviewed by us, and the result is this recording."
Whisper AI(large-v2 model) + DeepL(2024-07 model)
彼らは飛び立ち、私の頭上で止まりました。本当に怖かった。彼らは何でもできるし、まっすぐ下に降りてくることもできる。 底が見えるし、底からこの部分が見える。 灰色のウエハーのような、それだけが見える。 その日は寒かったので、排気か蒸気かと思った。 (00:00:20)
私はその時、そこに座っていて怖かったんです。なぜなら、それらの物体からたった15フィートしか離れていなかったし、それが何なのかも分からなかったからです。 私は、誰かが狩猟をしているのだと思いました。それはとても光沢のある機械だったので、ガン・ブラインド(鳥猟用の射撃台)があるのだと思いました。 そして、それは回転していました。 地面から約15インチの高さにあり、よく見えました。そして、それを投げました。 (00:00:41)
私は思いました。一体これは何なんだろうと。 凍り付いてしまい、近づくこともできませんでした。 私はそこに座り、座り続けました。なんてことだ、と思いながら、時間を気にし続けました。 どんどん遅くなっていきましたが、彼らは動こうとはせず、ただそこに座っていました。 そして、もう少し近づこうとするたびに、近づくことができませんでした。 (00:01:01)
私は地面に釘付けでした。 街の北端全体が照らされ、空全体が照らされたかのようでした。 3つの機械があり、大きなものが3つと小さなものが2つありました。 そして、それらは中央の3つの大きなものの両側にありました。 直径30フィートから35フィートの大きさでした。 事実です。なぜなら、彼らは明らかにこの惑星のものではない、異常な宇宙船と奇妙な存在を目撃しているからです。 (00:01:31)
彼らは、宇宙人はすでに自分 たちの存在を明らかにしていると主張しています。 私たちは彼が来るのをずっと待っていました。 彼が来るのを待って夕食のテーブルについていたとき、彼が来たので、私たちはただそこに座っていました。 彼は食べるべきか、何をすべきかよく分からなかったのです。 そして突然、私たちは彼に尋ねました。「何か問題でも?」 (00:01:51)
すると、彼は話し始めました。 私はただ、彼がそれらを見たのなら、見たのだろうと思いました。 その日、私はすぐに現場に出かけたわけではありません。 翌日、最初に現場に行って、それら、つまり円形のものを確認しました。 上空には、車や飛行機が大量に飛び交っていました。 ありとあらゆるものが上空を飛び交っており、それから、カナダ騎馬警察が現れました。 (00:02:14)
彼らは犬を連れてきましたが、犬たちはサークルの中に入ろうとしませんでした。 彼らは、なぜ犬たちがそこに入ろうとしないのか、その理由が分からなかったのです。 私も他の人たちと同じように、ただ見物人でした。 外に何があるのか、興味をそそられるでしょう。 その場所に引き寄せられ、ただそこに立って、見つめ続けるのです。 (00:02:35)
何時間も何時間もただ見つめ続ける人もいました。 私は言いました。「何が見えるの?」 見てごらん。 (00:02:41)
彼は、その場所に引き寄せられると言います。 もし誰かが「私は信じない」と言ったら、あなたは何と答えますか? 信じないなら、そう言ってほしいですね。なぜ信じていないのに私を悩ませるのですか? 悩ませるということは、信じているからでしょう? 彼らはあまり多くを語りません。ただ顔を真っ赤にするだけです。 だから、私はわかりません。私には気になりません。 (00:03:02)
私はサスカチュワン州ヨークトンにいます。これは1991年6月7日です。 6月8日です。 そうですか? はい。 では、直近のいくつかのレポートを訂正してください。 どうもありがとう、クリス。 ウィニペグのクリス・ウィトコウスキーさん。 そして、私たちはラングバーグのマニト・フールさんと一緒にここにいます。 彼はとても親切にも、パークランドモールでの私たちの展示会に来てくださいました。 そして、私たちがいつも彼に尋ねているように、氏名と郵送先住所を教えてくださいました。 (00:03:33)
そして、彼が何かをフィールドに置いていた時に、いつ、どこで、何が起こったのか教えてください。 フールさん、私に話してください。私はこれをあなたの顎の下に当てておきます。 私を見てください。 マニト、ランゲンバーグ、サスカチュワン、カナダ、または何でもいいです。 はい。 536? 6。 ランゲンバーグ。 郵便番号、市外局番を覚えていますか? SAO 2A0。 よし。 では、何でしたっけ?19何でしたっけ? (00:03:59)
1974年9月1日。これは日曜日でした。 寒くてどんよりした日でした。 その頃はそう呼ばれていました。今はコロナとか何とか呼ばれています。 それは1エーカーの畑の東端で刈り取られました。 50エーカーか15エーカーか? 15エーカーの畑でした。 畑は1つの角に孤立していました。 そして、東西に刈り取りが行われました。 (00:04:26)
刈り取りの周囲を囲むように、 畑の中央に向かって進んで行くと、沼地がありました。 その距離では見えませんでしたが、 で も近づいてみると、湿地帯に何かがいるのが見えました。 私は畑から降りて、機械の方へ歩いて行きました。 そして、目の前に1匹がいました。 でも、私の反対側に3、4匹いることに気づきませんでした。 (00:04:56)
私は最初の1匹を観察しました。 そして... どれくらい近くにいたのでしょうか? そうですね、15フィートくらい離れていました。 地面から約30センチの高さでした。 草が動いているのに気づいたとき、 私はまた作業道に戻りました。 自分自身を信用できなかったからです。 作業道に戻ると、左側にさらに4体いることに気づきました。 (00:05:24)
そして、彼らは半円形に座っていました。 中央に1匹が座っていて、 両端に2匹の小さなのがいました。 それぞれ異なる大きさだったのですか? ええ、小さなのが2匹、大きなのが3匹でした。 おそらく25フィートから50フィートの距離があったと思います。 銀色をしていました。 窓があるかどうかは分かりませんでした。 (00:05:49)
なぜなら、それは回転していました。 とても速く回転していたので、窓があるかどうかは分かりませんでしたか? ええ、何らかのリベットがありました。でも、窓があるかどうかは分かりませんでした。 (00:05:57)
それらはとても背が高かったですか? 4フィートくらいの高さでした。 とても幅広でしたか? ええ、かなり幅広でした。 大きい方はどれくらいの幅でしたか? 大きい方は、円周が約13フィートありました。 ここの渦巻きを測ってですか? ええ、円周です。 小さい方は? 小さい方は、それぐらいの大きさでした。 幅が広い方は、高さも高かったですか? ええ。 それとも、分かりましたか? そうですね、分かりません。そんなことは記録しませんでした。 (00:06:28)
覚えていません。 あなたは反応に忙しかったでしょう。 でも、機械にはいくつかの特徴がありました。 物体か何だったか分かりませんが、上部に縁がありました。 幅は1フィートから18インチくらいでした。 下部の縁のあたりですか? 機械の下部です。 でも、よく覚えていません。あまり覚えていないんです。 (00:06:55)
1974年9月1日のことだけは覚えています。 それについて話し続ければ、思い出すでしょう。 動物はいましたか? 彼らはフェンスを張り巡らせていたので、牛はそこを通り抜けていました。 私たちの牧草地はすぐ近くにありましたが、そこにいた牛たちはそこには行きませんでした。 沼地はゲートから約500ヤード離れていたからです。 送電線があり、湿地には水が溜まっていて、その周りには穀物が植わっていました。 (00:07:27)
水にも穀物にも落ちませんでした。 飛び立つときは、一列になって飛び立ちました。 私の目の前に1機がいました。その機体が最初に飛び立ちました。 そして中央の3機が飛び立ちました。 そして最後に1機。 そして私は頭上で止まりました。100フィートくらい上空だったと思います。 その時、機体の底に支柱があることに気づきました。 (00:07:52)
真ん中に煙突のようなものが見えました。 いくつ見えましたか? 5つです。 それぞれのユニットに? それぞれの機械に? どういう意味ですか? 5つの機械が見えましたね。 5つの機械、そうですね。 それぞれの機械に煙突はいくつありましたか? 4つか5つあったと思います。 いくつかありました。 底に比べて、それらは小さかったですか、それとも大きかったですか? パイプの直径は約20センチでした。 (00:08:21)
底の周りに等間隔で配置されていましたか? 規則正しい間隔に見えましたか? ええ、でも四隅に位置していることが分かりました。 各コーナーと中央にもいくつかありました。 私には、それが誘導する方法のように見えました。 あまり覚えていません。 もっとたくさんあるので、また戻ってすべてを読み直さなければなりません。 (00:08:50)
翌朝、現場を見に行ったとき、すべてのマーキングを確認しましたか? 何か追加のマーキングはありましたか? 月曜の夜には1つありました。 翌朝にはなくなっていました。 でも月曜の夜、つまり火曜の朝、私が知っている限りでは、噴水の壁から同じ場所の畑で、視認できたのはその場所から西に25-15フィート離れた場所でした。 (00:09:19)
岩の上に降り立っていました。 (00:09:21)
それ以前にはなかったのですか? いいえ、それ以前にはありませんでした。 どういう意味ですか? 岩の上にあったのです。 つまり、マーキングは岩の上にあったということですか? ええ、岩の上に着陸しました。 科学者たちはその岩を掘り起こし、どこかへ持って帰りました。それがどの科学者だったのかは知りません。ニューヨーク出身の科学者だったのか、それともどこか他の出身だったのかも分かりません。 (00:09:45)
その岩はそれほど大きくはありませんでした。 直径は10インチもないくらいだったと思います。 それほど大きな岩ではありませんでした。 しかし、どうやら機械が来て、それを切ったようです。 おそらく、彼らは何ら かの傷跡やマーキングの証拠だと思ったのでしょう。 わかりません。 彼らは予測していなかったのですか? いいえ、なぜなら、彼らはしばらくの間、石の山全体を調査していた可能性があるからです。 その地域には水の岩はありましたか? (00:10:10)
ええ、彼らが着陸した場所のすぐ西に石の山がありました。 ただ、沼は今でも隆起しています。 誰がその判断をしたのですか? ええと、マニトバ州ラッセルのパッシュという男がいました。 彼はコンラッドという男を連れていました。 彼はそこでいくつかのテストを行い、今でも放射能が出ていると言いました。 それだけですか? ええ。 私が知る限り、もともと放射能は出ていませんでした。 (00:10:34)
なるほど。 その人物の名前は何でしたっけ? ジョージ? ラッセルのパッシュです。 ジョージ・パッシュ? ジョージではなく、ラッセルのパッシュです。 ファーストネームは知りません。 ええ、彼は放射能に関する講演者です。 そして、彼は... そこでテストを行いました。 彼はコンラッドという人物を雇っています。 いつテストを行ったのですか? まあ、2、3年前のことです。 (00:10:56)
それがまだ放射能を帯びているかどうかは知りません。 私はそれについてテストをしたことがありません。 ええ。 私は放射能について聞いたことがありません... 当時、それは放射能を帯びていました。 そうでしたか? ああ、そうです。 それは... 彼らは秘密裏にRSTとP-outを行っていたからです。 その事実は報告されていません。 私はそれを覚えていません。 それは秘密裏に行われました。 なるほど。 それは秘密にされています。 ええ。 私は彼らがテストを行った時にそこにいました。 (00:11:19)
コンラッドの針を見ましたか? ええ、針は赤でした。 そして彼らは... 2人の男がいて、ラックとサブが、この男を拘束することを決めていました。家族のような感じでした。 彼らは毎回... 私はそれを覗き見したかったのです。 彼らはそれを別の方向に移動させましたが、私は彼らが思ったよりも素早かったのです。 私はそれを見ていました。 わかりました。彼らはあなたに行くなと言いましたか? (00:11:35)
その頃、私は大西洋の周りを這いずり回っていました。 父は、ずっと午後中そこにいました。 私が父を見たのは、日曜日のような時間でした。 そして、ラングウィグの巡査、ロン・モイヤーは、月曜日の一日中ずっとそこを這いずり回っていました。 その二人の紳士に何か起こったことはありますか? いいえ。 父は数年前に亡くなりました。 なぜ亡くなったか覚えていますか? 癌です。 興味深い。 その次の冬、父は何らかの理由で手にひどい痛みを抱えていました。 (00:12:06)
私は今でも、そのせいだと思っています。 (00:12:09)
私が家に行って、父が外に戻ったのは、15分か20分くらいだったと思います。なぜなら、父は何年も前に新聞でそのことを読んだことがあったからです。 そして、彼はそんな場所を一度も見たことがありませんでした。 それで、彼は郡が多くの時間を費やしたので外に出ました。私は彼に何を探していたのか尋ねました。 彼は、彼らは何かを落としたかもしれないと言いました。 (00:12:28)
でも、私はわかりません。私はあちこち探しました。 何も見つかりませんでした。 ただ、彼らがテストを行っていたことは分かりました。 3つの大きな機械のそばに、地面に穴が開いていました。 誰が穴を開けたのですか? インディアンか、あるいは誰かです。 科学者たちに調査される前に、これらは行われたのですか? ええ。 彼らはこれを見つけた時にそこにいました。 それはほうきの柄のような穴でした。 (00:12:49)
それぞれの印のそばに? いいえ、3つの大きな機械のそばだけです。 3つの大きな機械。 それらは... それらは大きな音を立てましたか? いいえ。 まったく音はしませんでした。 それらを発見する前に、どれくらいの期間、それらはそこにあったと思いますか? まあ、どうやらランズバーグの何人かの人々は、その夜それらを目撃していたようです。なぜなら、彼らは空が北で巨大な火の玉のようだったと言っていたからです。 (00:13:10)
サスカトゥーン病院の仲間が、彼らは帰宅中だったのですが、父親が「月が北に低く見える」と言ったそうです。 彼らは何も考えませんでしたが、ランズバーグでは「空が北で明るく照らされている」と言った人もいたそうです。 彼らがいつ着陸したのかは分かりません。 しかし、あなたが到着した時にはすでにそこにいて、あなたが到着した直後だったのですか? (00:13:34)
そうですね、1時間か1時間半くらいでしょうか。 毎回ですか? 毎回です。 私は10時半から2時までそこに座っていたので。 座っている間、そんなに長く感じましたか? いえ、あまり。 15分くらいに感じました。 でも、私が... 彼らは私の夕食を待っていたので、私は2時頃まで現れませんでした。 (00:13:57)
誰かが、あなたには欠落した 時間があり、もっと... 私は催眠術にかかりません。 そうしない特別な理由があるのですか? プロからそうするように言われました。 彼らはそうしないように言いました。 プロとは何ですか? 弁護士のようなものです。 弁護士のようなものです。 弁護士のようなものはほとんどありません。 彼らは、お金に関係することだと言いました。 お金? これについて何か欲しいものはありますか? (00:14:19)
私はたくさんのお金を稼ぐことができました。 そこには、出たり入ったりする人たちがいました。 彼らは夜やって来ます。 いつもやって来ます。 彼らはそれを見たいのです。 ええ、そして、本当に信じられない人もいました。 彼らはそれが偽物だと思ったのです。 そして、彼らは私が大きなエアコンプレッサーを使って作ったと言いました。 しかし、RCP、そこら中にいる秘密捜査官たちは、すべて確認しました。 (00:14:41)
何もありませんでした。 あなたが乗っていた刈り取り機以外に、畑に続く跡はありましたか? (00:14:46)
いいえ。 跡はありませんでした。 誰かが盗んだ形跡はありませんでしたか? いいえ。 いいえ、なぜなら、オタワの科学者を知っているので、彼が刈り取り機を持っていると私に言いました。 オタワでは、彼は私に、私が穀物用ハーベスターで使用した油の種類がわかる、と話していました。 そうなんですか? 彼はヘアコームでサンプルを採取しました。 何で? ヘアコームです。 そうなんですか? (00:15:11)
あれはピーター・ミルマンだったのですか? ええ、そうだと思います。なぜなら、彼は後にRCMPに手紙を書き、土壌サンプルをヘアコームで 採取し、ガスサンプルをヘアコームで採取したというミスを謝罪したからです。 彼が調べていたのは、私の穀物収穫機ではなく、自分の頭の上にあった油でした。 米国から来た科学者は、彼が採取したサンプルは、何も触れていません。 (00:15:35)
彼はすべての機器とともにそれを取りました。 それ以来最近見たUFOについて何か言えますか? そうですね、最近見たものは、以前見たものと同じような形のものでしたが、かなり遠くから見ました。 トポレンス上空に浮かんでいるのを、遊具のある場所から、1.5マイルほど離れた場所から見ました。 (00:16:01)
日付を覚えていますか? ああ、なんてこと。 1989年です。 1989年のいつ頃ですか? 1989年、そうです。 時期はいつ頃ですか? 真夏、晩夏でした。 いくつ見えましたか? 1つです。 私が目にしたのは、光が1つだけでした。 光だけだったんですか? 光だけでした。物体は見えませんでした。 私はただ、小型飛行機だと思っていましたが、子供たちがUFOを見たと言っていたので、どうでしょう。 何人かの子供たちに話を聞きましたが、彼らはうまく説明できませんでした。 その通りです。 時々、若者は不正確な目撃情報に興奮してしまい、うまく説明できないことがあります。 (00:16:57)
彼らは、それ以上に怖かったと思います... 彼らは機械にとても近かったので、簡単にそれを見ることができたはずです。 彼らは走ったり、手を振ったりすべきではありませんでした。 私が学んだのは、彼らをそれほど悩ませないようにすれば、彼らはあなたを悩ませないということです。 しかし、経過時間については、説明できません。なぜなら、私は機械からわずか15フィートの距離にいただけですから。 (00:17:18)
かなり近いですね。 経過時間についてですが、どのくらいかかりましたか? 1時間半くらいだと思います。 1時間半もトラクターに座っていたのですか? スイーパーにです。 それは自走式のスイーパーで、油圧式でした。動かすことができなかったからです。 完全に凍りついていました。 動かなかったということですか? そうです。 その間ずっとそこにいたのですか? ええ、その間ずっとそこにいました。 物体はまだ離陸していなかったのですか? (00:17:38)
いいえ。 離陸していたと思います。私には15分くらいに思えましたが、実際には15分以上経っていました。 (00:17:44)
その出来事について、何か面白い夢を見たりしたことはありますか? いいえ、あまり。 私はそれについて考えようとしません。なぜなら、彼らは誰にも危害を加えるためにここにいるわけではないと思うからです。 彼らは、私にはそう見えるのですが、実験のためにここにいるのだと思います。なぜなら、彼らの着陸方法では、水と雨の違いをどうやって見分けることができるでしょうか? あるいは陸地、あるいは何であれ。 (00:18:04)
でも、仲間が教えてくれたんですが、彼らは無線操縦だと言っていました。 私は、着陸地点を正確に特定できるかどうかはわかりません。 ええ。 機械の無線操縦、それはもっと上空の宇宙船によって制御されているだけです。 着陸船がどうやって水面を避けられるというのでしょうか? ええ。 彼らはそれが非常に近いことを知っていますし、水面にぶつかることはありません。 彼らは水面から約90セン チ、穀物から約90センチの距離にいました。 (00:18:28)
興味深いですね。 わかりました。 私たちは、私がシカゴで入手した情報を受け取る委員会を持っており、今日あなたが話したことについて、いくつか特定の質問があるかもしれません。 もしそうであれば、あなたに手紙を書いて質問するかもしれません。あなたの考えを教えていただけるとありがたいです。 わかりました。 もし退行催眠を試して、その失われた時間について何かわかるかもしれないと思われたら、喜んでお手伝いしますよ。カナダにいるクリスでも、アメリカにいる私たちでも。 (00:19:05)
注釈として、ウィニペグに私を訪ねてきた何人かの人々を大学に連れて行き、すべて合法的に行いました。 あなたは「はい」か「いいえ」を言うことができます。そして、いつも私たちと一緒に仕事をしているプロの催眠術師があなたを催眠状態にし、情報を公開しても構わないという「はい」か、公開したくないという「いいえ」かを記載した文書に署名することができます。 (00:19:30)
そして、もし希望すれば、そのコピーを入手できます。 つまり、完全に保護されているのです。 言い換えれば、プロがしっかりと行いますので、最高の品質の作業となります。 もしあなたがこれをやりたいと思ったら、やりたくないなら、もちろん、私たちはそれをやるようには勧めません。 これは、あなたがやりたいと思わなければできないことです。 (00:19:52)
ええ、やっている仲間がいました。確かヨークから来た2人の仲間と、ニューヨークから来た仲間がいて、彼の名前を聞いたことがあります。 場所は思い出せないのですが 、ジョージア州か、どこだったか、その辺のどこかでした。 彼の名前はバド・ホプキンス、ウィットリーズのドライバーか何かでしたか? (00:20:20)
たぶん、思い出せません。なぜなら、私はこの2人のことを知っています。彼女は私に催眠術を勧めませんでした。 彼女は、彼らはただお金儲けをしたいだけだと言いました。 まあ、お金儲けをしたい人もいるでしょう。 おそらく、ミスター・ストリーバーのような人でしょう。しかし、現時点では、彼はすでに十分稼いでいるので、お金儲けをする必要はないと思います。 バド・ホプキンスはお金を稼ぐ立場にはありません。それが目的ではないことは、私は彼をよく知っています。 (00:20:43)
たぶん、私は知りませんが、この2人の男については、ほぼ間違いなくそう言えるでしょう。なぜなら、彼らの話し方から、お金が絡んでいるように思えたからです。私が彼らに話したとき、彼らは私がいくら欲しいのか尋ねました。 (00:20:55)
まあ、これは他の誰かでした。バドはそんなことは聞きません。 私は、お金で買えるものじゃない、催眠術にはかからない、と答えました。なぜなら、プロの助言を受けたからです。 いいえ、なぜなら、彼らはただセンセーションを巻き起こすために情報を歪曲するでしょうから。 まあ、彼らが欲しかった情報は、それを... ナショナル・エンクワイアラー ええ、誰かです。彼らはそれで大金を稼ぐつもりだったに違いありません。なぜなら、彼らはこれをやるために1か月間私につきまとっていたのに、私は催眠術にかからなかったので、あり得ないからです。 (00:21:25)
これはチーム・マシンの連中と同じですか? いいえ、彼らは別の連中です。他の誰かです。 彼らはヨークタウン出身だと思っていましたが、問い合わせてみたら、この辺にはいないことが分かりました。 おそらく、ダウンタウンへの行き方も知らないのでしょう。 いいえ。 分かりました。では、何か私たちに聞きたいことはありますか? クリス・ルトコウスキーが彼の名前で、ジョン・ティマーマンが私の名前です。 (00:21:50)
私が知りたいのは、彼らをここに導いたものは何なのかということです。 私のことですか?いいえ、物体のことです。 物体ですか。私がここに導かれた理由は分かっています。 私たちはこれほど多くの研究をする必要はなかったでしょう。 そうですね、私はその情報をすべて持ってくるべきでした。なぜなら、そこには世界中から手紙が届いていますし、多くの人がそれを... まあ、この戦争が勃発し、このようなことが起こっているので、彼らはそれを制御するためにここにいるように思えます。 (00:22:20)
もし彼らがそれを制御したいのであれば、上から制御することができたはずですが、ここからでは制御できません。 これは推測している人々の夢物語に過ぎません。 しかし、これらの手紙を書いた人々は専門家のように思えます。 まあ、名前の後ろにアルファベットが付いていて、博士号を持っていて、あれこれと、他の人と同じくらい狂っている人もいます。 (00:22:44)
ええ、だから、それに惑わされないでください。 彼らはあなたや私と同じくらい狂っているんですよね? 彼らが私に言ったことです。 私は実際にこれを報告しています。 私の友人も報告しました。 彼はヨークトン の病院に収容され、目の感染症になりました。日曜日か月曜日だったか忘れましたが、目撃調査に出かけたために、ヨークトンに収容されたのです。 (00:23:12)
彼は看護師にそのことを話し、看護師がテレビ局に報告しました。 彼らはまず最初に、なぜ報告しなかったのかと尋ねました。 ええ、RCMPが捜査中だから内密にしておくようにと看護師たちに言ったので、私は何も言いませんでした。なぜなら、私は農場から一歩も出ていなかったからです。 そこには秘密捜査官もいましたし、犬もいましたし、あらゆるものが配置されていました。 テレビ局も何局か来ていましたよね? (00:23:42)
CBCとWUSTAは映画を撮影していました。フィルムを何本も使って撮影していました。 雨の日も晴れの日も、彼らはそこで撮影していました。 なぜなのか、私にはわかりません。 今でもわかりません。 私たちのために、大きな魚が座っていた場所に戻って、ビニール袋か何かで、そこから土を少し採ってきてくれませんか? (00:24:09)
RCMPに知らせる必要があります。彼らにもありますから。 (00:24:12)
いや、いや、いや、今すぐに。 スループの中心を、3匹の大きなものが座っていた場所に合わせなければなりません。なぜなら、そこからほとんどのサンプルが採取されたからです。 まあ、今これを行う目的は、コントロールを作成することです。 あるいは残留物があるかどうかを確認するためです。 数年前にあの人がサンプルを採取し、まだ放射能が残っていると言ったのであれば、残留放射能を検出できるかもしれません。 (00:24:39)
私たちはただ彼の言葉を検証したいだけです。 彼は多く の場所を歩き回りました。 彼はただそれらの場所を歩き回っただけではありません。 彼はどこでもそう言ったのですか? 彼は、船体全体がそうだったと言いました。 どこから採取したかは問題ではありません。 2年前のことなら、今もそうでしょう。 今もそうでしょう。 石油会社に検査を依頼しました。 (00:25:07)
ハスキー石油、シェル石油、インペリアル石油に依頼しました。 彼らはどこに行けばいいか正確に知っていました。 彼らは承認を得ているかどうか尋ねました。 RCMPから承認を得ていれば、現場に行くことができたのです。 私もそうしたでしょう。 しかし、彼らが採取した土壌サンプルの報告は一度も聞いたことがありません。 しかし、彼らが採取したサンプルは、土壌が残っていないかもしれません。 ブリティッシュコロンビア州から来た男がいました。 (00:25:31)
彼はステーションワゴンに荷物を積み込み、町へ行ってRCMPの許可証を手に入れました。 彼は荷物を降ろさずに戻って来なければなりませんでした。 彼は研究をしていた男でした。 なぜ彼がステーションワゴンを必要としたのかはわかりません。 わかりません。 ウラン鉱山はここから北にあります。 約500マイルです。 ここから南に流れる川はあるのでしょうか? 地下湖でしょうか? (00:25:58)
それらは野原にあるのでしょうか? かなりあります。 サスカチュワン州との州境のすぐ北西準州にウランシティがあります。 その鉱滓が周辺地域を汚染しているという話もあります。 何かが投棄された可能性もあります。 彼らはそれを懸念していました。 あるいは地下の水流か何かが原因かもしれません 。 可能性はありますが、可能性は低いでしょう。 ですから、土壌のサンプルを入手できればありがたいです。 (00:26:26)
少し時間がかかりますが。 少し時間がかかります。 袋一杯分でいいんです。 私たちか私か誰かに送ってください。 検査には5分ほどで済みます。 より徹底的な分析には一晩かかります。 RCMPに行って許可証をもらわなければなりません。 でも、あなたの土壌はどうですか? やはり、土壌は一切出さないという問題です。 (00:26:53)
すべて秘密裏に行われています。 土壌をどこにも持ち出すことはできません。 しかし、それはあなたの所有地です。 あなたは書類に署名しました。 私は、彼らが土壌を放出しない限り、土壌を放出しないという書類に署名しました。 もし必要なら、彼らはすべてのサンプルを持っています。 2年前のこの男についてはどうですか? 彼が土壌を取ったかどうか、あるいは何をしたのかは知りません。 私は知りません。 彼はただ釣りをしていただけです。 彼に仲間がいるかどうか尋ねました。 (00:27:26)
彼はただ大西洋を見ているだけだと言いました。 (00:27:30)
私は「いいよ、連れて行ってあげるよ」と言いました。 彼が車から降りるとすぐに、手の甲と首の後ろに気づきました。 私は「それはどういう意味だ?」と聞きました。 彼は、以前ラスベガスみたいなところで働いていたと言っていました。 彼がそこまで野心的だったとは知りませんでした。 わかりません。彼は部下を連れてきて、ジェット機で出かけようと言いました。 (00:27:48)
私が採用した部下が、意味不明なことを言っています。 外に出て、それを見てみるといいですよ。 ただ、RCMPが自分の土地に土が付着した人を飼ってはいけないと言うのはおかしいと思います。 それだけでなく、それをリリースすることもできません。 彼らは調査で見つけました。 それは土地転換のRCMPですか? 土地転換かどうかは分かりませんが、1974年に新しいクラブがありました。 (00:28:16)
バンデンウォールから来た男が退職しました。 彼の名前はロン・モイヤ―です。 彼はそれを調査するつもりでしたが、書類にサインしなければ何も公開できません。 もしRCMPから、それを所有していても大丈夫だと書かれた手紙をもらえたら... 書類にサインせずに、私は自分ひとりでやっていけなかったでしょう。 (00:28:36)
しかし、もし彼らから、それをしてもいいという許可証を入手できれば、あなたは私たちにそれをしますか? 私はあなたのためにそれをします。 (00:28:43)
▼文字起こし原文 展開
They took off and then they stopped over top of my head and that really scared me because then they could do anything and come straight down. And you could see the bottom of it, you could see these parts from the bottom. It was just like a grey wafer, that's all you could see. It was cold that day, I thought maybe it was the exhaust or the steam. (00:00:20)
Well I was scared at the time when I was sitting there because I was only 15 feet from them and I didn't know what it was. I thought it was somebody that was hunting, it had a goose blind because it was a very shiny machine. And it was turning. It was about 15 inches off the ground and you could see right on and he threw it. (00:00:41)
And I thought to myself, I just wonder what the hell this could be. You couldn't walk up to it because you froze. I sat there and sat there and I thought, gee whiz, I kept looking at my time. It's getting later and later and they wouldn't move, they just sat there. And every time I figured I should walk a little closer, I couldn't. (00:01:01)
I was welded to the ground. It lit up the whole north end of town, like the sky was all lit up. There was three machines, there was three big ones and two small ones. And they were flanking the three big ones in the center. And they were from 30 feet in diameter to 35 feet in diameter. It's a fact, because they have seen unusual spacecraft and strange beings that obviously are not of this planet. (00:01:31)
They claim that the aliens have already made their existence known to us. We were waiting and waiting for him to come. We had dinner on the table waiting for him and when he came in he just kind of sat there. He didn't really know if he should eat or what he should do. And then all of a sudden we asked him, is there something wrong? (00:01:51)
And well then he started telling us. I just thought, well if he's seen them, he's seen them. I didn't go out to the field right away that day. I went out the next day first to look at them, the circles. There was droves and droves of cars and planes flying over top. There was everything under the sun and then the RCMP showed up. (00:02:14)
And they brought their dogs along and the dogs wouldn't go in those circles. And they couldn't figure out what's the matter, why wouldn't they go in there? I'm a spectator just as well as all the rest are. Because whatever was out there, you know you're curious. It draws you right to the spot and you just stand there and look and look and look. (00:02:35)
I had people standing there for hours and hours just looking at it. And I said, well what do you see? Look at that. (00:02:41)
He says, it draws you to the site. If someone tells you, I don't believe you, what would you say? I wish you don't. I says, why are you bothering me if you don't believe it? Because if you're bothering me, you must be believing it. And they don't say too much. They just get all red in the face. So I don't know. It doesn't bother me. (00:03:02)
I'm in Yorkton, Saskatchewan. This is June 7, 1991. June 8. Is it? Yeah. Okay, well correct the last several reports. Thanks very much, Chris. Chris Witkowski from Winnipeg. And I are here with Mr. Manit Fuhr from Langenberg. And he's very kindly come over to our exhibit here at the Parkland Mall. And will identify himself and give a mailing address as we always ask him. (00:03:33)
And tell us when and where and what happened that time he had something in the field. You just talk to me, Mr. Fuhr, and I'll just hold this under your chin. You can look at me. Manit, Langenberg, Saskatchewan, Canada or whatever. Yeah. 536? 6. Langenberg. Remember your zip, your area code? SAO 2A0. Fine. Now let's go back to what was it? 19 what? (00:03:59)
September 1, 1974. This was on a Sunday. And it was a cold, dreary day. You see that time what they called it. Now it's called Corona or whatever. That was cut on the east end of the acre field. 50 or 15? 15. It was a 15 acre field. It was all by itself in one corner. And a swath was cut east and west. (00:04:26)
It kind of rimmed the, the belonging on the swath. Proceeding down to the center of the field, towards where that slough was. You couldn't see it from that distance. But when I got close, there was something in the slough. I got off the swath. I walked towards the machines. And this one, there was one in front of me. And I never noticed the other three or four on the other side of me. (00:04:56)
I observed the first one. And... How close? Well, I was about 15 feet away from it. It was about a foot off the ground. When I noticed like the grass was moving on it. So I got back onto the swath again. Because I didn't trust myself. And when I got back on the swath, I noticed there was four more on the left of me. (00:05:24)
And there was, well, they were sitting like in a half moon. The ones were sitting in the center. And the two small ones were on the end. There were different dimensions? Yeah, there was two small ones and three big ones. I'd say they were about 25 to 50 feet apart. They were in silver in color. You couldn't tell if there was windows in it or not. (00:05:49)
Because it was spinning at the time. Spinning so fast you couldn't have been able to tell? Well, rivets of some kind. But you couldn't tell if there was a window in it or not. (00:05:57)
Were they very tall? They were around four feet high. Were they very wide? Yeah, fairly wide. How wide was the big one? The big one was about 13 feet in circumference. By measuring the swirl here? Yeah, the circle. And the smaller ones? The smaller ones were about that big. Were the ones that were wider also taller? Yeah. Or could you tell? Well, I don't know. I didn't even take note of that. (00:06:28)
I can't remember that. You were busy reacting, I'm sure. But there were a few things on the machine. Like the object or whatever it was, it had a lip on the top. It was about a foot to 18 inches wide all the way around. Around the lower edge? The lower edge of the machine. But I don't know. I can't remember too much of that. (00:06:55)
I only remember September 1, 1974. If I keep talking about it, it comes back. Were there any animals? They had put the cattle through fences all over. We had a pasture close by and none of the cattle were going to that field where they were sitting. Because the slough was about maybe 500 yards from the gate. There was a power line, and there was water in the slough, and there was grain all around it. (00:07:27)
It never landed in either the water or the grain. When they took off, they took off in a step formation. One of them was in front of me. He took off first. And then the three in the center. And then the one in the end. And then I stopped over the top of my head, I'd say maybe about 100 feet up. And that's when I noticed in the bottom of the machine that there were supports in the bottom of it. (00:07:52)
They looked like stovepipes in the middle. Remember how many you saw? Five. In each unit? In each machine? What do you mean? You saw five machines. Five machines, yeah. How many stovepipes in each machine? I think there was either four or five of them. There were several. Were they small or large in comparison to the bottom? About eight inches in diameter, the pipe. (00:08:21)
Were they situated around the bottom and equal distance around the edges? Looked like they were regular spaced? Yeah, but you could tell they were in a four-corner position. Each corner and some in the center. To me it looked like it was a way of guiding it. I can't remember too much of it. I'd have to go back and read all the history on it because there's a lot more. (00:08:50)
The next morning when you looked in the field, did you look and see all the markings? Were there any additional markings? There was one back on Monday night. The next morning there wasn't one there. But Monday night, this was Tuesday morning when I know, the field in the same spot just from the fountain wall, the viewing was about maybe 25 to 15 feet west of that spot. (00:09:19)
It had landed on top of a rock. (00:09:21)
It wasn't there before? No, it wasn't there before. What do you mean? It was on top of the rock. So the markings were over top of the rock somehow? Yeah, it had landed on top of a rock. The scientists, they dug the rock out and took them along back to where, I don't know which scientist it was, either a guy from New York or wherever he was. (00:09:45)
The rock wasn't very big. It was about, I'd say, maybe no ten inches in circumference. It wasn't a very big rock. But apparently the machine had come and cut it. Perhaps they saw what they thought was evidence of some scarring or marking. I don't know. They didn't predict it? No, because they could have took the whole stone pile for a while. Were there water rocks in the area? (00:10:10)
Yeah, there was a stone pile just west of the spot where they had landed. The only thing is, the slough is still raised. Who makes that determination? Well, there was a fellow, Pash from Russell, Manitoba. He's got a guy, a conrad. He'd done some tests out there and he said it still is radioactive. That's it? Yeah. As far as I know, it wasn't radioactive originally. (00:10:34)
I see. What was the name of this fellow's name? George? Pash from Russell. George Pash? Not George, but Pash from Russell. I don't know what his first name is. Yeah, he's a lecturer at a radioactive place. And he took a... He took a test on it. He's got a guy, a conrad. When did he take the test? Well, this was a couple of years ago. (00:10:56)
I don't know if it's still radioactive or not. I haven't done any tests on that. Yeah. I have not heard of any radioactive... It was radioactive at the time. It was? Oh, yeah, it was. That isn't... Because they had undercover RST and P-out. That fact has not been reported. I don't recall that. That's kept under cover. I see. That's kept quiet. Yeah. I was there when they had done the test. (00:11:19)
Did you see the needle on the conrad? Yeah, it was in the red. And they wouldn't... There was two guys, rack and sab, deciding to hold this guy, kind of a family. Every time they... I'd want to have a peek on it. They'd move it the other way, but I was quicker than they thought. I had seen it. Okay, did they tell you not to go? (00:11:35)
I crawled around that time of the Atlantic. My father, he was all afternoon there. Sunday, like, when the time I had seen him. And Ron Moyer, a constable from Langewig, he crawled around there all day Monday. Has anything ever happened to those two gentlemen? No. My father passed away several years ago. Do you remember why he died? Of cancer. Interesting. So, that following winter, he had a lot of pain in his hands for some reason. (00:12:06)
And I still blamed it on that. (00:12:09)
I think there's, I'd say maybe 15 or 20 minutes when I had went to the house and he went back out, because he read about that years ago in the papers. And he never had ever seen a spot like that. So, he went out because the county spent a lot of time, and I asked him what he was looking for. Well, he said they could have dropped anything. (00:12:28)
But, I don't know, I looked all over. I couldn't find anything. But the only thing you could tell, they'd done a test. There was probe holes in the ground beside the three big machines. Probe holes by who? By the Indians or whoever it was. This was done before they were examined by scientists? Yeah. They were there when they found these. They were the holes like broom handles. (00:12:49)
Beside each of the marks? No, just by the three big machines. Three big ones. They were... Did they make much noise? No. No noise at all. How long do you suppose they were on the ground before you saw them depart? Well, apparently some people in Landsberg had seen them that night because they said the sky was one huge ball of fire in the north. (00:13:10)
And a fellow in Saskatoon Hospital, and they were coming home, and they thought, his dad said, well, the moon is kind of low in the north. They never thought nothing of it, but some fellows said in Landsberg, the sky was all lit up in the north. So what time they landed, I don't know. But they were already there when you arrived, and shortly after you got there? (00:13:34)
Well, I would say shortly, about an hour, maybe hour and a half. Every time? Every time. But I was sitting there, because I was sitting there from 10.30 until 2. And did it seem like that long when you were sitting there? Well, not really. It seemed to be like 15 minutes. But I come into the... Because they were waiting for dinner for me, and I didn't show up until about 2. (00:13:57)
Has anyone ever suggested that you had some missing time, and maybe there was more... I won't go under hypnosis. Do you have some special reason for not doing that? I got that from a professional. They told me not to. Professional what? Something like lawyers. Something like lawyers. There's very few things like lawyers. They said that something to do with money. Money? Do you want anything from this? (00:14:19)
I could have made a lot of money. There was people there, I'd say, in and out. They come at night. They come all the time. They want to see it. Yeah, and some people really couldn't believe it. They thought it was a hoax. And they told me I'd made it with a big air compressor. But the RCP, those undercover agents out there, they got all the checking. (00:14:41)
There was nothing. Were there any marks leading into the field besides your swather that you were on? (00:14:46)
No. There were no marks. No indication that anybody had stolen it in there? No. No, because I know the scientist from Ottawa, he told me that he had a swather. And in Ottawa, he told me that he could tell what kind of oil I used in the grain swather. Oh, really? He took samples with a hair comb. With a what? Hair comb. Oh, really? (00:15:11)
That was Peter Millman? Yeah, I think so, because he wrote a letter to the RCMP later on apologizing for the mistake he had made of taking soil samples with a hair comb and gas samples with a hair comb. It was the oil he was checking on his own head, not on my grain swather. Because the scientist from the States, the samples he took, he never touched anything. (00:15:35)
He took it with all his instruments. Can you say something about the UFOs that you've seen recently since then? Well, the ones I've seen recently, they're about in the same form as the ones I've seen before, but I've seen, these were quite a ways away. I was about, maybe about a mile and a half away when they were hovering over Topolens, while at a playground, actually. (00:16:01)
Do you remember what the date was? Oh, gee. 1989. Sometime in 1989? 1989, yeah. What are the time of year? It was mid-summer, late summer. How many did you see? One. The only ones I've seen, the light, it was one. It was just the light? Just the light, you couldn't tell it was a... No object known. I thought it was an airplane, like the smaller planes with those big lights, landing lights, what they got in, that's what it looked like. (00:16:32)
But it was proceeding west, towards where the new elevators were set in that way. I just took it for granted from the small plane, but when I heard that kids had seen this UFO, so I don't know. I talked to some of the kids and they don't explain it too good. That's true. Sometimes young people get excited about things they see inaccurately and they can't quite explain. (00:16:57)
I think they were more scared than they could... They were very close to the machine, they could have viewed it very easily. They shouldn't have run or waved at it. What I found out is if you don't seem to bother them that much, they won't bother you. But for the elapsed time, I can't explain that, because I was only 15 feet from the machine. (00:17:18)
That's pretty close. The elapsed time, again, you said was about how long? An hour and a half, I'd say. An hour and a half sitting there on your tractor? On the swather. It was a self-moving swather, hydrostatic, because you couldn't move it. It was completely froze. So the thing wouldn't operate? No. And you were there for that time? That time, yeah. And the object had not yet left? (00:17:38)
No. They had left, to me it seemed like 15 minutes, but it was longer than 15 minutes. (00:17:44)
Do you ever have any funny dreams about what happened? No, not really. I don't try to think about it, because I don't think they're down here to cause any harm to anybody. I think they're more down here for experimental, the way it looks to me, because the way they had landed, how can they tell the difference between water and rain? Or land, or whatever. (00:18:04)
But the fellows have told me, they said they're radio-controlled. I said, well, I don't know if anybody can pinpoint any landing. Yeah. Machine radio-controlled, that's just controlled by a spaceship further up. How can your landers out hit the water? Yeah. They know it's so close, and never hit the water. They were approximately three feet from the water, and about three feet from the grain. (00:18:28)
Interesting. Okay. We have a committee that receives the information that I pick up in Chicago, and they may have a few particular questions to ask about what you've said today. If they do, we might write to you and ask you, and we would be grateful if you'd let us know what you think. Okay. If you ever decide that you would like to have a regressive hypnosis, and in some way find out what that missing time represents, we'll be glad to help you with that, either Chris here in Canada, or we in the United States. (00:19:05)
As a note, there have been a couple of people who've come to me in Winnipeg, and we've taken them to the university, and it's all done above board. You get to say yes or no, and there is a professional hypnotist who works with us all the time, hypnotizes you, and you can sign a statement that says yes, you won't mind the information being released, or no, you don't. (00:19:30)
And you get to have a copy if you want, and the whole bit. So you're fully protected. In other words, it's very well done by professionals, so that's the best quality work that you can do. So if you decide that you'd like to do this, if you don't want it, we're not suggesting that you do it, obviously. This is something that you have to feel that you want to do. (00:19:52)
Yeah, there are fellows that were doing it, I think it was two fellows here from York, and they had a fellow from New York, and I heard about his name, and I was interviewed from a lady from... I can't think of the place, Georgia, or where the devil it was, somewhere out in that corner. Was his name Bud Hopkins, a Whitley's driver or something? (00:20:20)
Probably, I can't remember, because I know these two fellows, she advised me against the hypnosis. She said they're only out to make money. Well, it's very possible that some people would be out to make money. A Mr. Streber maybe, but at this point he's made so much, I don't think he needs to be. But Bud Hopkins is not in a position to make money, that's not his purpose, I know him well. (00:20:43)
Maybe, I don't know, but these two fellows, I'd almost say that, because the way they talked, it seems to me there was money involved, because when I told them, they asked me how much I wanted. (00:20:55)
Well, this was somebody else, Bud doesn't ask that. I said, money can't buy this, I will not go under hypnosis, because I was advised by a professional, it's not true. No, because then you can be sure that they're going to distort the information just for the sensation. Well, I think the information that they wanted was to sell it to... National enquirers. Yeah, someone, and they were bound to make a lot of money on it, because they kept bugging me for about a month to do this, and I wasn't going under that, so there's no way. (00:21:25)
These are the same guys who did the team machine? No, these are different fellows. Somebody else. I thought they were from Yorktown here, but when I enquired, they weren't even around from around here. They probably didn't know how to find the downtown. No. Okay, well, anyway, is there anything that you'd like to ask us? Chris Rutkowski is his name, John Timmerman is mine. (00:21:50)
What I'd like to know is, what brings them down here? You mean, me? No, the objects. Oh, the objects, I know what brought me here. We wouldn't need to be doing quite so much research. Well, yeah, I should have brought all that information along, because I've got letters there from all over the world, and lots of people figure it's kind of the... Well, according to this war that broke out, and all this stuff, it seems to me they're down here to control it. (00:22:20)
And if they wanted to control it, they could have controlled it from up there, but they can't control it from down here. These are just dreams on the part of the people who are guessing. But they seem to be like professionals that wrote these letters. Well, there are people with alphabets after their name, PhD, this, that, and the other thing, who are just as crazy as anybody else. (00:22:44)
Yeah, so don't let that fool you. They're just as crazy as you and me, right? That's what they tell me. I actually report this. A friend of mine reported it. He ended up in a hospital here in Yorkton, and an infection in his eye, because he was out at this sighting on Sunday or Monday, I can't remember, but he ended up in Yorkton. (00:23:12)
He told the nurses this, and the nurses reported it to the television station. And the first thing, they were out there, Why didn't you report it? Well, the RCMP told them to keep it quiet, because they were doing an investigation, and I never said anything, because I never left the farm. I had undercover agents, I had dogs, I had everything out there. I had how many TV stations out there? (00:23:42)
And the CBC and WUSTA done a movie, they shot film, and lengths of film. Rain or shine, they were out there shooting film. And why, I don't know. I still don't know. Just for our own sake, can you go back to the spot where one of the big ones was sitting, and just fill up a baggie or something like that with some dirt from there? (00:24:09)
You'd have to tell the RCMP, they've got their own. (00:24:12)
No, no, no, right now. I'd have to line up the center of the sloop to where about the three big ones were sitting, because that's where they took most of the samples from. Well, the purpose of doing this now is to create a control. Or to see if there is any residual. If you said that that fellow a few years ago had taken samples and said it was still radioactive, we might be able to detect any residual radioactivity. (00:24:39)
We'd just like to verify his statement. He walked around a lot of places. He didn't just walk to those spots. Did he say it was everywhere? He said the whole sloop was like that. It wouldn't matter where it was taken from. If it was two years ago, it would be now. It still would have been. I had oil companies come out and they'd run tests. (00:25:07)
I had Husky Oil, Shell Oil, Imperial Oil. They'd know exactly where to go. They asked if they had approval. If they had from the RCMP, they could go out to the field. I'd go right ahead. But all the soil samples they took, I've never heard a report of anything. But all the samples they took, he may not have any soil left. There was a guy from B.C. (00:25:31)
He loaded his station wagon up and went into town to get a release from the RCMP. He had to come back out unloaded. He was a fellow that was doing research. I don't know why he needed a station wagon. I don't know. The uranium mines are north of here. About 500 miles. Is there a river that flows this far south? Would it be an underground lake? (00:25:58)
Would they be in the field? There are quite a few. There's uranium city in the Northwest Territory just across the border with Saskatchewan. There are stories of the tailings from that contaminating the immediate area. It's possible that something could have been dumped. And they were concerned about that. Or an underground stream or something. Possible, but unlikely. So it would still be nice to get a chunk of the soil. (00:26:26)
It would take just a little bit of time. It would take a little bit of time. It would take just a baggy load. Send it in to us or myself or somebody. It takes about 5 minutes to take a check. Or overnight for a more thorough analysis. I'd have to go to the RCMP to get a release. What's your soil though? It's still a matter of not releasing any soil. (00:26:53)
It's all undercover. You cannot take any soil anywhere. It's your property though. You signed a paper. I signed a paper that no soil can be released unless they release it. They've got all the samples if you want them. What about this fellow 2 years ago? Well, I don't know if he took soil or what. I don't even know. He was just fishing. I asked him if he had a guy on the ground. (00:27:26)
He said he was just watching the Atlantic. (00:27:30)
I said sure, I'll take you out there. As soon as he got out of the van, he noticed the top of his hands and the back of his neck. I said what's that supposed to mean? He said he worked in a place like Las Vegas at one time. I didn't know he was that ambitious about that. I don't know. He had a guy coming and he said let's go to the jet. (00:27:48)
I have a guy I recruited that doesn't make any sense. You can run out and have a look at it. The only trouble is I find it odd that the RCMP would tell you that you can't keep people with soil on your own property. Not only that, you can't release it. They found it in the investigation. Is that the land converter RCMP? I don't know if it's land converter, but there's a new club in 1974. (00:28:16)
There was a guy from Vandenwaal who retired. A fellow, his name was Ron Moyer. He was going to investigate it, but there was nothing to be released without signing a piece of paper. If we were to get a letter from the RCMP stating that it would be OK for you to keep it... I wouldn't have been on my own without signing a piece of paper. (00:28:36)
But if we were to get a piece of paper from them that said it was OK for you to do that, you would do that for us? I can do that for you. (00:28:43)
(2024-08-11)